Telefon: (+45) 70 200 215

Kredsløb forbedrer service og effektivitet med online data fra deres abonnementskunders fjernvarmeinstallation.

I M2M Nordic er vi dedikeret til at levere kvalitetsprodukter og ydelser, der opfylder vores kunders behov og skaber værdi i deres forretning. Denne case beskriver den løsning, som Kredsløb implementerer hos deres kunder i forbindelse med udrulningen af Fjernvarme Plus til både eksisterende og nye fjernvarmekunder. Løsningen skaber forbindelse mellem Danfoss ECL-enheden, der er placeret i en fjernvarmeunit hos kunden og den centrale Danfoss ECL Portal.

Kredsløb leverer billig, driftssikker og miljøvenlig fjernvarme til 330.000 aarhusianere og genanvender affald fra 178.000 husstande i Aarhus.
For at kunne levere den bedste service til sine abonnementskunder ønskede Kredsløb at kunne kommunikere med Danfoss ECL-enheden, der er placeret i den enkelte installation, via Danfoss’ ECL-portal.

Udfordringen:

Uden implementeringen af løsningen, ville man ikke have haft adgang til data direkte fra den enkelte fjernvarmeunit. Derfor ville det ikke være muligt at levere den service overfor deres kunder, som de ønskede. Samtidig ville det heller ikke være muligt at indstille og optimere på driften af abonnementskundernes fjernvarmeunits uden at skulle fysisk ud til den enkelte enhed og koble sig på Danfoss ECL-enheden. Det ville betyde brug af meget tid med økonomiske omkostninger til følge.

Løsningen:

Efter at have evalueret på de forskellige muligheder, valgte Kredsløb at implementere en løsning fra M2M Nordic. Løsningen består af 4G routeren, R1510Lite fra Robustel, der forsynes med et SIM-kort fra Wireless Logic – SIM-kortet romer med de kendte teleoperatører i Danmark. Routeren kobles direkte sammen med Danfoss ECL-enheden, via LAN-porten og det leverede Ethernet-kabel. Direkte på routeren monteres en 4G-antenne. Routeren forsynes med 12VDC via den originale strømforsyning.

Kredsløb hjemtager fjernvarmedata isamarbejde med M2M Nordic
Kredsløb hjemtager fjernvarmedata isamarbejde med M2M Nordic

Implementeringen:

Vi har i M2M Nordic arbejdet tæt sammen med det kompetente projektteam hos Kredsløb, for at sikre en gnidningsløs implementering af løsningen. Vi tilpassede løsningen til Kredsløbs specifikke behov og sikrede, at deres team blev trænet til at udnytte alle funktioner fuldt ud. Den enkelte fjernvarmeunit placeres i enkelte tilfælde på steder, hvor der ikke er de bedste sende og modtageforhold – det har gjort at det har været nødvendigt at anvende eksterne antenner, f.eks. ved installation i kældre og lign.

I forbindelse med udrulning af så mange routere kan det være svært at bibeholde overblikket og have styr på firmwareversioner, installationssted, brugernavn og password til routeren osv. Derfor har Kredsløb også valgt at implementerer Robustels device management system, Robustel Cloud Manager Service. Her er det muligt at få adgang til at se og ændre på alle parametre i routerne, samt se driftsstatus, trække rapporter osv.

Resultatet:

Med løsningen med routerne fra M2M Nordic, har Kredsløb langt bedre muligheder for at servicere kunderne og selv have et bedre overblik og kunne tilgå driftsstatus på de enkelte fjernvarmeunits.

Løsningen gør det muligt at få alle relevante data fra Danfoss ECL-enheden, via en server ind i Danfoss’ ECL-portal som Kredsløb kan tilgå direkte fra kontoret. Samtidig har Fjernvarmekonsulenterne de bedste muligheder for at levere kvalificeret support til kunderne.

Kundens feedback:

”Vi har været meget glade for at arbejde sammen med M2M Nordic – de har været med til at løse alle de udfordringer der har vist sig undervejs. De er altid tilgængelige – enten online eller ved helt fysisk at være til stede, når vi har haft brug for det. De har også sparret med vores IT-afdeling i forhold til at sikre løsningen i forhold til f.eks. hackerangreb og misbrug” – siger Katrine Michelsen, Teamleder i Teknisk Kundeservice.

Afsluttende tanker:

Dette er et godt eksempel på hvordan M2M Nordic samarbejder med sine kunder, for at finde de helt rigtige løsninger til de specifikke udfordringer kunderne møder. Vi ønsker ikke bare at leverer komponenter, men vil allerhelst levere gode værdiskabende løsninger i samarbejde med vores kunder og deres øvrige samarbejdspartnere – siger Jesper Ravnsbjerg, Partner i M2M Nordic.

Kontakt os for at finde ud af, hvordan vi i M2M Nordic kan hjælpe dig med at opnå lignende gode resultater med kommunikationsløsninger, baseret på de mobile teknologier.

Kontakt mig for en snak

Jeg kan hjælpe med følgende emner indenfor løsninger til fjernvarmenettet:

    • Aktuelle cases på allerede etablerede løsninger.
    • Sammensætning af kundespecifikke løsninger.
    • Valg af delkomponenter i hele rækken af produkt.
    • Brugervenlig bruger platform – device management platform.
    • Konkurrencedygtige priser.
    • Kvalificeret sparring i forhold til valg af SIM-kort løsninger.